MAL 1048 L‑Għodod Elettroniċi għall‑Qari tal‑Provi

	Taħriġ T10

	Għall‑kitba t’hawn isfel:

1. Ikkoreġi l‑ortografija skont ir‑regoli l‑ġodda mxandra fid‑dokument Deċiżjonijiet 1. Spjega l‑korrezzjoni billi tirreferi għad‑dokument f’kumment qasir għal kull każ. Uża wkoll it‑track changes.

2. Ara li l‑artiklu ma jinfiridx mill‑kelma f’tarf il‑vers.




Jibda t‑Televiżjoni

Tony C. Cutajar

Kien fl-1926 li l-Iskoċċiż John Logie Baird irnexxielu jittrażmetti l-ewwel stampa elettronika fuq bażi esperimentali. Kienet stampa sempliċi tas-salib bi tmien ponot tal-kavallieri ta’ Malta li bdiet rivoluzzjoni fil-mezzi ta’ komunikazzjoni soċjali li anki affettwat ir-radju u l-istampa fost oħrajn. Din l-iskoperta għall-ewwel ma ntlaqgħetx tajjeb, tant li anki l-BBC waslet biex tgħid lil Baird, “Ma rridu li jkollna x’naqsmu xejn mat-televiżjoni għaliex ftit hemm tama ta’ xi riżultat prattiku minnu.” Kellhom jgħaddu għaxar snin, eżattament fl-1936, li l-istess BBC bdiet tittrażmetti fl-Ingilterra. Minn dak iż-żmien tkomplew l-istudju u r-riċerka fit-teknoloġija televiżiva, għalkemm kien biss tard fis-snin erbgħin li ġie żviluppat it-televiżjoni bil-kulur. Ċertament il-progress f’dan il-mezz meraviljuż ta’ komunikazzjoni ma waqafx għax għadu sejjer sal-lum il-ġurnata.
Fl-1936 fid-dinja kien hemm biss ma’ l-elfejn sett tat-televiżjoni, iżda sa għoxrin sena wara saru mitt miljun sett, filwaqt li llum hawn madwar 700 miljun fid-dinja kollha. Herbert Ganado hekk kiteb fl-1948: “Kemm għad indumu li ma jkollniex f’kamritna s-sett tat-televiżjoni u, minn ġol-pultruna, bi ktieb quddiemna u t-tettiera fejna fuq mejda, nisimgħu u naraw id-dinja għaddejja quddiem għajnejna! Altru milli toqgħod fil-bieb tal-każin.” Inqas minn sentejn wara, f’artiklu li fih immaġina li qed jgħix fis-sena 2000, kiteb: “Iżda l-aktar ħaġa li għoġbitni f’din is-sena 2000 kienet it-televiżjoni. Kont tmur f’kafè, u kont tara x’qiegħed isir fid-dinja. Trenijiet għaddejjin, partiti internazzjonali, teatri, irvellijiet fil-pjazez. Fid-djar, ġol-pultruna, kont tista’ tara wkoll u kien hemm min jista’ jikkomunika t-televiżjoni ma’ dar oħra u pajjiż ieħor u jaraw lil xulxin.”

Sa l-1956 il-maġġoranza tan-nies f’Malta ma kellhom l-ebda idea tat-televiżjoni. F’dik is-sena l-kumpanija statali Radio Televisione Italiana (RAI) bdiet servizz televiżiv bl- iswed u bl-abjad ma’ l-Italja ko1lha u t-trażmissjonijiet mill-Italja setgħu jinqabdu fil‑gżejjer tagħna. Minħabba 1-interess li wrew il-Maltin f’dawn il-programmi, ir-RAI żiedet il-qawwa ta’ l-istazzjonijiet tagħha ħalli t-trażmissjonijiet tagħha jkunu jistgħu jinqabdu minn Malta bi stampa ta’ kwalita aħjar. Kien fil-bidu ta’ 1-1957 li bdejna nirċievu programmi televiżivi mir-RAI li kien waqqaf booster fuq Monte Camarata fi Sqallija f’għoli ta’ 1,500 metru mill-baħar u b’qawwa ta’ 30 Kv, fid-direzzjoni ta’ Malta, u b’hekk spiċċa l-monopolju soċjali tax-xandir mill-kumpanija tar-Rediffusion.
L-impatt tar-RAl fuq il-Maltin kien qawwi ferm. Mhux talli ma baqgħux iktar dipendenti kważi għal kollox fuq it-tip ta’ informazzjoni u divertiment provdut mir-Rediffusion, talli issa ġew offruti mezz ta’ kommunikazzjoni kompletament differenti. Bħal miljuni ta’ nies oħra madwar id-dinja kollha, il-Maltin bdew iqisu t-televiżjoni bħala l-iktar sors importanti ta’ l-aħbarijiet. Issa kellhom ġurnaliżmu ta’ smigħ u spettaklu mżewġin flimkien minflok il-ġurnaliżmu sempliċi ta’ smigħ u kitba bħalma dejjem kellhom sa 1-1957. Qabel daħal it-televiżjoni mill-Italja, il-Maltin kienu mdorrijin jisimgħu r-Rediffusion u jaqraw u jagħżlu dak li jridu mill-gazzetti favoriti tagħhom. Minn issa ’1 quddiem kellhom jaraw dak li ma ridux u dak li ma kienx jinteressahom biex jrnexxilhom jaraw dak li xtaqu.
B’hekk il-gosti tagħhom f’ħafna oqsma bdew jinfetħu u jikbru u daħlu magħhom ideat ġodda u valuri strambi u forsi aljeni għalihom. Il-valuri tradizzjonali, kemm reliġjużi u kemm dawk li m’humiex reliġjużi qatt ma kienu mhedda, sfidati jew ipprovokati daqs kemm meta daħal it-televiżjoni Taljan f’Malta. In-nies ta’ dawn il-gżejjer kienu dixxipli leali għal dak kollu li kienet tgħallem il-Knisja u għal dak kollu li kien jixxandar fuq il-kanal B tar-Rediffusion għal l7-il siegħa kuljum, biex ma ngħidx ukoll għall-ideoloġiji politiċi li l-gazzetti kienu jgħallmuhom u jtambrulhom ġurnata wara l-oħra. Il-Maltin issa ħassewhom jagħmlu parti mid-dinja ta’ madwarhom u mhux iktar insulari u maqtugħin għalihom. Setgħu jaraw l-avvenimenti u l-okkażjonijiet storiċi huma u jseħħu u mhux iktar kif jgħidilhom ħaddieħor fuq ir-radju u fil-gazzetti u wara li jsiru.
Ir-reazzjoni ta’ l-amministrazzjoni kienet kważi immedjata. Iċ-chief executive u d-direttur ġenerali tal‑BBC, Hermann Grisewood, inġib Malta biex jistudja s‑sitwazzjoni u jara b’għajnejh l‑influwenza li kellu t‑televiżjoni Taljan fuq il‑poplu. Dan ma damx wisq ma wasal għall‑konklużjoni li l‑Maltin għandu jkollhom it‑televiżjoni tagħhom. Inħass il‑bżonn li jingħata bidu biex tiġi fformulata ordinanza tax‑xandir ħalli jiġi żviluppat malajr kemm jista’ jkun qafas legali għal sitwazzjoni ġdida fix‑xandir lokali.
Fl‑4 ta’ Frar 1960 l‑gvern kolonjali għamel l‑ewwel passi biex jiġi introdott it‑televiżjoni fil‑gżejjer Maltin. Ħarġu l‑applikazzjonijiet biex jibda s‑servizz tat‑televiżjoni u f’Majju r‑Rediffusion beda jbiegħ u jikri s‑settijiet li kienu speċifikament disinjati għal Malta u li kienu jinkorporaw faċilitajiet biex jistema’ wkoll ir‑radju. Sar ftehim f’Diċembru bejn il‑gvern Malti u l‑kumpanija biex tipprovdi t‑televiżjoni u sena wara sar arranġament ġdid li bih ir‑Rediffusion ngħata d‑dritt u d‑dmir li jkompli jipprovdi s‑servizz tar‑radju għal 25 sena taħt kundizzjonijiet ġodda. Fl‑istess ħin ġie ffirmat ftehim ieħor biex il‑kumpanija tipprovdi wkoll is‑servizz tat‑televiżjoni għal 25 sena, sa l‑1986.
Kien fit‑28 ta’ Ġunju 1962, li għall‑ewwel darba fl‑istorja ta’ pajjiżna, ġew trażmessi stampi bejn żewġ naħat ta’ Malta. It‑Times of Malta tas‑7 ta’ Lulju 1962 hekk xandret din l‑aħbar: The Malta Television Service Ltd has just completed the installation of a microwave radio link which connects the studios at Guardamangia with the transmitting station at Għargħur and it is over this link that the pictures were transmitrted and received.
Kien fis-Sena 1962 li s-satellita Telstar ipprovdiet ċirkwiti għat-televiżjoni u għat-telefon. Fl-ewwel trażmissjoni diretta li saret biex ingħaqdu mijiet kbar ta’ kilometri mill-punent għal-lvant u min-nord għas-sud intwera programm ta’ 22 minuta, sakemm is-satellita ma setgħetx twassal ir-raġġi dritti tat-trażmissjoni għaliex għebet wara l-orizzont. Iżda min dak iż-żmien ’il hawn saru żviluppi teknoloġiċi kbar li permezz tagħhom setgħu jintwerew programmi twal mingħajr biża’ li jkun hemm qtugħ ħesrem.
Hawn Malta wkoll kien hawn min kellu t-televiżjoni mill-bidunett, wieħed minnhom Kelinu Vella Haber li jgħid: “Jien kelli l-ewwel sett li kien hawn fil-Gżira. Kważi ħadd ma kien jifhem xejn fihom u min jgħidlek li għandek il-kejbil twil u min jgħid li l-antenna mhix imdawra sewwa għal fuq l-istazzjon Taljan, imma konna ninqdew. In-nies kienu jiġu għandna biex jaraw xi xandira speċjali, bħal meta laħaq il-Papa l-ġdid. Bdejna b’antenna waħda u mbagħad daħlet antenna oħra fuq Monte Lauro. Illum reġa’ kollox bil-kejbil.”

Data importanti fl-istorja tax-Xjandir televiżiv fMalta hija bla dubju ta’ xejn id-29 ta’ Settembru 1962 meta saru l-ewwel trażmissjonijiet minn studjos temporanji fil-bini prinċipali ta’ Xandir Malta li ġew miftuħa uffiċjalment mill-Gvernatur Sir Maurice Dorman u mberkin mill-Arċisqof Gonzi. L-ewwel stampa dehret ftit qabel it-8.00 p.m. b’Charles Arrigo bħala l-ewwel persuna li leħnu kien ilu magħruf għal 15-il sena mas-semmiegħa tar-Rediffusion. Wara ngħataw messaġġi storiċi mir-Reġina Eliżabetta II, mill-Papa Ġwanni XXIII, u mill-Prim Ministru Dr Gorg Borg Olivier.
Dwar l-ewwel memorji tal-bidu tat-televiżjoni fMalta, Charles Clews kitibli hekk: “Jiena kont l-uniku attur komiku li dhert fil-ftuħ ta’ l-istazzjon Malti u kelli parti kbira mill-iskript. Kienet esperjenza ġdida assolutament. Kelli l-esperjenza ta’ fuq il-palk fejn ikollok 800, 900 ruħ jew iżjed jarawk u tħoss ir‑reazzjoni immedijata tal‑pubbliku. Diġà kelli idea mhux ħażin tar‑radju meta kienu jgħidulek, ‘Smajniek’. Imma dik li jarawk udjenza tant kbira fl‑istess ħin, minn Malta kollha u minn Għawdex, kont ħassejtha responsabiltà kbira. U kienet teknika ġdida għalija. Fuq il- palk mod, fuq ir-radju jimmaġinawk imma issa jarawk fis-salotti. Kont imwerwer waqt il-wirja u doqt l-ewwel esperjenza li jrid jgħaddi 1-għada biex tkun taf kif mort.”

Lewis Portelli deher fl-ewwel programm tal-għada l-Ħadd, 30 ta’ Settembru, li kien iġib it-titlu ta’ “Fil-Kamp ta’ l‑Isports”. Fih huwa għamel intervista lil Lolly Borg tal-Furjana li dik is-sena kien rebaħ il‑premju ta’ Footballer tas-Sena. Xahar wara beda jipproduċi u jippreżenta programm ġdid bl-isem ta’ “Sports Panorama” li dam sejjer sas-700 edizzjoni. L-ewwel mistieden tiegħu kien Joe Griffiths, il-coach magħruf Malti. “Dan kien programm li kien jirrikjedi dedikazzjoni, paċenzja, u attenzjoni kontinwa għal dak kollu sportiv li kien qed jiġri f’pajjiżna u anki barra minn Malta.” ls-sena ta’ wara Lewis beda jagħti r-riżultati sportivi kull nhar ta’ Sibt u nhar ta’ Ħadd.
Il‑ftehim oriġinali dwar it-televiijoni kien jitlob li kull ġimgħa jintwerew mill-inqas 20 fil‑mija tal-programmi maħduma lokalment, għalkemm is-sitwazzjoni kienet tali li għallinqas fl-ewwel sitt xhur ma kienx hemm iktar minn erba’ sigħat fil-ġimgħa minn dawn il-programmi. It-televiżjoni beda jxandar programmi għal erba’ sigħat u nofs kuljum li kienu jinkludu żewġ bulettini ta’ l-aħbarijiet u żewġ ġabriet ta’ l-aħbarijiet. Matul is-sena skolastika bdew jiġu trażmessi xandiriet għall-iskejjel primarji u sekondarji b’ħidma flimken ma’ l-Awtorità tax-Xandir. Ta’ min jgħid hawnhekk li qabel ġie inawgurat il-ftuħ tat‑televiżjoni, il-Knisja ħatret qassis biex jieħu ħsieb jorganizza u jikkoordina l-programmi reliġjużi. Dun Charles Vella, li kien membru ta’ l-Awtorità tax-Xandir meta din ġiet iffurmata f’Settembru ta’ 1-1961, sar responsabbli għax-xandir reliġjuż.
Sa l-ewwel tliet xhur tas-sena 1963, in-numru ta’ liċenzji tat-televiżjoni kien diġà laħaq in‑numru ta’ xi 19,000 u li baqa’ dejjem jiżdied. Fl-1964 inbnew studjos permanenti wkoll fi Gwardamangia. Għal bosta snin it-trażmissjonijiet kienu bl-iswed u abjad sat-8 ta’ Lulju 1981 meta Xandir Malta, li kien ħa post tal-Malta Television Service Ltd, beda jittrażmetti bil‑kulur bħal dawk li konna ilna nirċievu mill‑Italja. Dwar dawn l‑ewwel żminijiet ta’ l‑MTV, hekk kitibli Manni Spiteri li fl‑1968 kien Kap tal‑programmi televiżivi: “Kien żmien ta’ esperimentazzjoni, iżda kien żmien meta MTV kien meqjus bħala stazzjon mudell li bil‑ftit li kellu kien jagħmel ħafna aktar minn stazzjonijiet ħafna akbar fid‑daqs.
“Bħala tifkira speċjali rrid insemmi s‑sensiela ta’ programmi ‘Wirt Artna’ li għall‑ewwel darba qanqlet interess f’dak li hu tagħna iżda li bdejna nitilfuh. U rrid ngħid dwar l-ewwel attentat biex issir telesensiela bil-Malti li kien jisimha ‘F’Baħar Wieħed’. Għalkemm kellha d-difetti, kienet welldet it-tama li għad ikollna telesensiliet regolari bil-Malti.
“L-ewwel xandir maratona kien dwar l-inżul tal-bniedem fuq il-qamar. U l-ewwel suċċess li l-MTV kiseb intenazzjonalment kien meta rebaħ l-Arpa tal-Bronż fil-Festival Intemazzjonali Televiżiv għall-programmi tal-folklor. Il-programm kien jismu ‘Pizzi Pizzi Kanna’ li kien dokumentarju dwar il-logħob tat-tfal f’pajjiżna.”

Dwar ‘F’Babar Wieħed’, Alfred Mallia jiftakar li tant kien ingħoġob mit-telespettaturi li kull nhar ta’ Tnejn kulħadd kien ikun ġewwa jara din it-telesensiela. Meta jitkellem dwar il-bidu tiegħu bħala attur fuq it-televiżjoni, Alfred jgħid: “Jien ilħaqt iż-żmien meta t-teledrammi kienu jiġu rrekordjati f’daqqa għax l-istazzjon ma kellu l-ebda apparat biex ikun jista’ jedittja t-tejp. Għalhekk l-atturi kienu jkunu taħt tensjoni kontinwa minħabba l-biża’ li jsir xi żball u jkollok terġa’ tibda kollox mill-bidu. Niftakar teledramm li kont ħadt sehem fih jien fejn xi ħadd kien ħa żball fl-aħħar tax-xogħol u kellna nerġgħu nibdewh mill-bidu. Darb’oħra konna qed nirrekordjaw dramm ta’ Francis Ebejer li kien jismu ‘X’ma Kixifx il-Hajt’ li kellna nibdewh xi sitt darbiet minħabba xi żbalji.”

Monsinjur Charles Vella bagħat jgħidli: “Meta nħares illum lejn l-istazzjonijiet tat-TV nara kemm marru żmerċ dawk li kienu jaħsbu li Malta żgħira wisq biex ikollha l-istazzjon tagħha. Jiena dejjem emmint, hekk kif ġejt mill-Istati Uniti fl-1956, li t-televiżjoni għad jasal fMalta. Il-pijunieri tas-snin tal-bidu fetħu t-triq għat-televiżjoni tal-lum.
“It-televiżjoni beda bħala għodda politika f’idejn il-gvem Ingliż li xejn ma kien kuntent bl-‘invażjoni’ kulturali ta’ Malta mir-RAl-TV. Fuq dan kont intanbar ma’ Hamilton Hill u Kenneth Brown li dlonk fetħu l-MTV. Jiena qatt ma bżajt mit-televiżjoni jew rajtu xitan li se jeqred il-moralità, kif kienu (u forsi għadhom) iħarsu lejh il-konservattivi. It-televiżjoni fetaħ tieqa fuq id‑dinja u minn gżira Malta daħlet fl-Ewropa.
“Anki l-Knisja fit-televiżjoni sabet għodda siewja. Jiena qatt ma ridt li r-radju u t-televiżjoni jsiru pulptu. Ridt biss li l-messaġġ ta’ Kristu jasal permezz tal-kultura u s-sens reliġjuż billi nagħtu valuri nsara lill-familji. Dan kien ifisser li nħarsu lejn is-sinjali taż-żminijiet b’lenti reliġjuż, jew aħjar, spiritwali.
“Ħaġa tal-għaġeb kif bi ftit taħriġ u bil-ftit mezzi li kellna, it-tekniċi tal-MTV kienu jipproduċu programmi ta’ livell tassew għoli. L-Awtorità tax-Xandir taħt Kenneth Brown, John Manduca, u Antoine Ellul ħarrġet in-nies u ħarset l-istandards, l-etika, u l-professjoni.”

Monsinjur Charles Vella fil-ktieb tiegħu Sinjali Maltin ta’ Żmienna hekk jikteb: “F’ċertu sens id-deċiżjoni li r-Rediffusion jiftaħ stazzjon televiżiv kienet anki politika. F’Malta dak iż-żmien kellna biss ir-RAl-TV, li tant kien popolari u ħafna mill-programmi kellhom udjenza kbira. Dan l-aktar anki għat-Telegiornale. Inħass il-bżonn li jkun hemm alternattiva u li jsir bilanċ għar-RAl-TV, billi niftħu stazzjon Malti.”

Mill-bidunett it-televiżjoni kien u għadu strument qawwi u effettiv u sar parti importanti tad-dinja li qed ngħixu fiha. Huwa mhux biss ċekken id-dinja iżda wkoll ġabhielna tant qrib li spiss inħossuna qed nieħdu sehem attiv u fiżiku kemm fi ġrajjiet nazzjonali kif ukoll fi traġedji personali. L-influwenza qawwija tat-televiżjoni ma tista’ qatt tingħata l-ġenb, la fejn jidħlu nies adulti u iktar u iktar fejn għandhom x’jaqsmu t-tfal. Mhux ta’ b’xejn li l-Awtoritajiet edukattivi dejjem raw kif għamlu biex jgħallmu ’l-poplu bi programmi soċjali, edukattivi, u kulturali anki mill-bidunett. Mhux ta’ b’xejn ukoll il-forzi politiċi tawh importanza kbira biex ixerrdu l-ideat tagħhom u għadhom jagħmlu hekk sal-lum. L-istess nistgħu ngħidu għall-importanza kummerċjali tat-televiżjoni ħalli jintlaħqu udjenzi kbar permezz tar‑riklami u b’hekk faċilment isir suq tad-dinja tal-konsum.
L-effetti li beda jħalli t-televiżjoni kienu u għadhom kbar wisq, kemm dawk pożittivi kif ukoll dawk negattivi. Huwa jservi ta’ mera ta’ ħajja eżemplari u ideali, kif ukoll jipprovdi sistemi ta’ valuri differenti, mudelli ta’ familji u mġieba alternattivi u stili ta’ ħajja ħafna drabi artifiċjali. Għalkemm il-kontenut u l-effetti pożittivi mhux ta’ min jinjorahom, però ċerti programmi faċilment jistgħu jservu bħala mezz ta’ aljenazzjoni u anki jħallu impatt negattiv speċjalment fejn ikun hemm elementi negattivi bħall-vjolenza u sess. It-taħlita ta’ realtà u fantasija tista’ tkun perikoluża ħafna u twassal għall-konsegwenzi koroh fil-ħajja.
Fil‑festa ta’ San Franġisk de Sales, patrun tal‑ġurnalisti, fl‑1966, l‑Arċisqof Ġużeppi Mercieca kien qal: “Meta jkunu użati tajjeb il‑mezzi ta’ kommunikazzjoni soċjali jistgħu jgħinu ħafna biex jissaħħu l‑għaqda u l‑ftehim tal‑bnedmin bejniethom... Il‑mass media jibgħu fid‑dover li jaqdu lill‑verità fid‑dimensjoni fundamentali tagħha. Huma ma jistgħux iċedu għat‑tentazzjoni li jimmanipulaw il‑messaġġ u b’hekk jiffalsifikaw il‑verità dwar il‑bniedem... Il‑mass media għandhom ikunu skola fejn it‑tfal u l‑kbar ikunu jistgħu jinbnew f’karattri sodi li jgħożżu tassew il‑fraternità, l‑għaqda, is‑sliem u l‑verità.”
Din il-manipulazzjoni li jsemmi l-Arċisqof kienet ta’ importanza kbira anki fil-bidunett fejn kellu x’jaqsam ix-xandir fuq il-moħħ tal-poplu. Kien ilu jinħass li ma kinetx ħaġa tajba li x-xandir tal-pajjiż ikun f’idejn il-barranin. Is-sitwazzjoni hekk kienet fl-1962. Saret riferenza għal dan il-fatt mill-Prim Ministru Borg Olivier fid-diskors ta’ l-inawgurazzjoni tat-televiżjoni ta’ Malta. Huwa qal li l-gvern Malti ma kellu l-ebda aċċess dirett għax-xandir iżda li l-pajjiż ma jdumx ma jkollu r-radju ta’ l-istat. Dan ma kellux jiġri qabel l-1973. Iżda huwa rilevanti hawn li nirreferu għal ittra li nkitbet minn J. Cassar Pullicino bħala aġent Direttur fid-Dipartiment ta’ l- lnformazzjoni u li ntbagħtet lis-Sunday Times of Malta tas-7 ta’ Ottubru 1962 wara li din il-gazzetta ma wrietx ruħha fidila għal dak li kellu xi jgħid il-Prim Ministru fl-okkażjoni ta’ l-inawgurazzjoni.
“l am directed to inform you that in actual fact the speech read as follows: “All preparations and the contract were made under the previous administration, and up to this very day, the Government and the Maltese people have no voice in the running of television though they pay well for its upkeep. But I hope it will not be long before Malta will have a direct participation in this medium which is so important in man’s life.
ln their programme for the last general election the Government’s party had provided for the building of a national radio station and for the examination of the television question so that the national interest will be served.”

ll-Kostituzzjoni ta’ l-Indipendenza ta’ 1-1964 ħarset il-kontinwazzjoni ta’ l-awtonomija ta’ l-Awtorità tax-Xandir fejn kellhom x’jaqsmu l-programmi u x-xogħol tagħha ta’ kuljum. Din il-Kostituzzjoni ġdida ġiet fis-seħħ fil-21 ta’ Settembru 1964 b’membri ġodda ta’ l-Awtorità maħtura tmint ijiem wara taħt il-presidenza ta’ l-imħallef A.J. Montanaro Gauci b’John A. Manduca bħala Chief Executive. Il-politiċi Maltin issa kienu konvinti li t-televiżjoni kien meħtieġ u indispensabbli biex il-poplu jsir familjari mad-dinja tal-politika. Kienu persważi li t‑televiżjoni kien joħloq sens ta’ familjarità mal-mexxejja u ma’ nies magħrufa. Huma assumew li s-suċċess tagħhom kien jiddependi minn kemm ikunu kapaċi jmorru tajjeb kull meta jidhru fuq is-sett tat-televiżjoni. Kif imorru l-voti tagħhom kien jiddependi minn dan il-fatt u għalhekk kien importanti ħafna li jkun hemm xandir liberu u ġust f’pajjiż demokratiku fejn l-elezzjonijiet liberi u ġusti jikkonstitwixxu l-pedament tad-demokrazija fil-pajjiż. Ma jistax jonqos li dawn il-fatti ma kinux f’moħħ ukoll min fl-1964 għamel reviżjoni tal-kondizzjonijiet u l-proċeduri għal xandir politiku. Għalhekk l-Awtorità tax-Xandir estendiet il-faċilitajiet għal xandir ministerjali lill-gvern tal-ġurnata, speċjalment fi żminijiet ta’ xi referendum jew elezzjoni ġenerali. Ma saru l‑ebda tibdiliet fl-allokazzjoni ta’ ħin lil dawk il-partiti li jieħdu sehem fl-elezzjoni. Mill-1947 dan il‑ħin tax-xandir dejjem kien ibbażat fuq in-numru ta’ kandidati aċċettati mill-kummissarju elettorali.
Cutajar, Tony C., Ix‑Xandir f’Malta, PIN 2001
1

